جراحی چاقی معده چیست، انواع جراحی لاغری
نوشته شده توسط : روح اله حاجی زاده

جراحی چاقی یا همان جراحی لاغری، با تغییر سیستم گوارشی انسان به کاهش وزن و لاغری کمک می کند. در واقع جراحی چاقی می تواند این تغییر را با محدود کردن کالری دریافتی یا کاهش جذب مواد غذایی یا هر دو انجام دهد. در صورتی که فرد با رژیم لاغری و ورزش نتواند وزن کم کند و یا به علت وزنش به بیماری های جدی مرتبط با چاقی مبتلا شده باشد، جراحی چاقی گزینه ایده آلی برای کاهش وزن چشمگیر و بدون بازگشت وی محسوب می شود.


مقدمه ای بر جراحی چاقی
کیفیت زندگی، سلامت جسمی و روحی پس از جراحی لاغری به طرز شگفت آوری بهبود پیدا می کند. بیمار نه تنها اعتماد به نفس خود را دوباره به دست می آورد، بلکه بسیاری از بیماری های خطرناک مانند:
    

فشار خون بالا
  آپنه خواب شدید
 دیابت نوع دو
 سکته مغزی
 ریفلاکس معده
    بیماری های قلبی مصون خواهد ماند.
 جراحی چاقی معده اغلب زمانی انجام می گیرد که بیمار روش های طبیعی کاهش وزن مانند رژیم لاغری و ورزش را امتحان کرده، ولی جوابی نگرفته باشد.

 

حقایقی درباره جراحی چاقی

 

اگر از متقاضیان یا کاندیدای جراحی چاقی هستید، بهتر است حقایق زیر را درباره آن بدانید تا بتوانید با دید بازتری تصمیم بگیرید.

    چاقی تنها یک مشکل ظاهری نیست بلکه بیماری متابولیکی است. متابولیسم بدن افراد چاق کاهش پیدا می کند به همین دلیل این افراد حتی با خوردن میزان متوسطی از کالری، باز هم وزن کم نخواهند کرد.
   
    خطر جراحی لاغری به اندازه خطر جراحی کیسه صفرا می باشد. عوارض جراحی چاقی بسیار کمتر از عوارض چاق ماندن است.

    عمل چاقی تجربه ای احساسی است. از این رو بیماران باید علاوه بر حمایت های پزشکی، حمایت روانی نیز دریافت کنند.

    سلامت فرد قبل از کاهش وزن وی، بهبود پیدا می کند. جراحی چاقی معمولا موجب بهبود فشار خون بالا، آپنه خواب، درد مفاصل و دیابت نوع دو می شود.

    عمل لاغری می تواند دیابت نوع دو که تازه تشخیص داده شده است را به طور کامل درمان کند. اگر به تازگی به دیابت نوع دو مبتلا شده و وقت جراحی چاقی نیز گرفته اید، نیازی به شروع مصرف انسولین ندارید.

    در اغلب موارد، بیمه هزینه های جراحی چاقی را پوشش می دهد. بسیاری از مردم، اطلاعی از قوانین بیمه درباره مراقبت های پزشکی ندارند، از این رو به اشتباه فکر می کنند که جراحی لاغری از نوع عمل زیبایی بوده و شرکت های بیمه هزینه عمل لاغری را نمی پذیرند.

    جای بخیه به احتمال زیاد باقی نخواهند ماند. امروزه جراحی های چاقی به روش کم تهاجمی لاپاراسکوپی انجام می شود که شامل ایجاد ۳ تا ۵ برش کوچک روی شکم خواهد بود. از این رو مدتی پس از جراحی، جای بخیه ها محو شده و از بین خواهد رفت.

    دوره نقاهت جراحی لاغری بسیار کوتاه خواهد بود و شما می توانید پس از دو هفته استراحت، کار پشت میز نشینی و پس از ۴ هفته هر کار دیگری که به آن مشغولید را از سر بگیرید.

    با گذشت یک تا دو ماه به رویه جدید خوردن عادت می کنید. آرام و کم خوردن پس از مدتی برایتان لذت بخش خواهد شد.

    پس از جراحی چاقی بیمار تمایل دارد تا مصرف مایعات را به حداقل برساند و این فضای معده را برای خوردن جامدات بیشتر باز نگه می دارد.

    جراحی چاقی یک مسیر است نه یک مقصد. اکثر بیماران نصف وزن اضافی خود را طی ۶ ماه آمادگی پیش از عمل و باقی وزن اضافه خود را پس از ۶ تا ۱۲ ماه پس از جراحی چاقی کم می کنند.

    درصد موفقیت عمل چاقی تا ۵ سال پس از عمل، ۸۵ درصد خواهد بود. جراحی چاقی تاکنون به میلیون ها نفر کمک کرده تا وزن خود را کم کنند. اما از آنجایی که این روش از دهه ۷۰ میلادی انجام می شده است، ممکن است در این بین به افرادی برخورد کنید که دچار شکست جراحی لاغری شده اند.


انواع جراحی چاقی



امروزه جدیدترین متد جراحی لاغری، همان  روش لاپاراسکوپی است که برخلاف جراحی های باز، دوره نقاهت آن کوتاه تر و جای بخیه حاصل از جراحی لاغری در آن بسیار جزئی تر است. به طور معمول، جراحان از چندین روش برای جراحی لاغری استفاده می کنند که شایع ترین آنها عبارت است از اسلیو معده، بای پس معده، حلقه قابل تنظیم معده و بای پس با سوییچ اثنی عشری. هر یک از این جراحی ها مزایا و معایب خاص خود را دارا هستند که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.



جراحی چاقی حلقه گذاری معده



طی حلقه گذاری معده، حلقه ای به دور قسمت بالایی معده بسته می شود و کیسه معده کوچکی در قسمت فوقانی حلقه تشکیل می شود. در نتیجه در هنگام غذا خوردن این کیسه سریع تر پر می شود و از این رو بیمار دست از غذاخوردن می کشد. بیمار می تواند پس از این جراحی به کاهش وزن دلخواه خود برسد.



عمل جراحی چاقی بایپس معده



بایپس معده یکی از استاندارد ترین جراحی های لاغری دنیا است. اولین قدم از مراحل بایپس معده قسمت کردن معده است، یکی قسمت کوچک فوقانی معده و دیگری که شامل بقیه معده می باشد. سپس بخشی از روده کوچک به قسمت فوقانی معده متصل می شود تا مواد غذایی مستقیما وارد این بخش شود.

در صورتی که دستورالعمل های پزشک را به دقت رعایت نکنید، دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی و همچنین سندروم دامپینگ خواهید شد.

بیمار پس از بای پس معده به چندین دلیل وزن کم می کند. یکی اینکه به دلیل کاهش حجم معده غذای کمتری می خورد. دوما به علت دستکاری روده، مواد غذایی کمتری جذب بدن می شود.



بای پس کلاسیک



در این عمل ابتدا قسمت اعظمی از معده برداشته می شود (اسلیو معده). سپس روده دستکاری میشود تا غذا از بخش عمده ای از آن عبور نکند. در مرحله آخر کیسه صفرا برداشته می شود. بیمار پس از این جراحی زودتر احساس سیری می کند و هورمون گرسنگی کمتری از معده وی ترشح می شود. در نتیجه مانند گذشته احساس گرسنگی نخواهد کرد. همچنین بدن وی مواد معدنی و کالری کمتری جذب می کند.


عمل جراحی اسلیو معده



اسلیو معده پرطرفدارترین و بهترین عمل جراحی چاقی معده به حساب می آید. طی این جراحی قسمت اعظمی از معده شخص برداشته می شود و از این رو فرد غذای کمتری خورده و زودتر احساس سیری می کند. از آنجایی که معده جدید، بسیار کمتر از قبل هورمون گرسنگی را تولید می کند، فرد کمتر از گذشته گرسنه شده و به سرعت وزن کم خواهد کرد. این جراحی می تواند به مرور زمان موجب بهبود بیماری های مرتبط با چاقی نیز می شود.

 

مزایا و معایب جراحی لاغری



جراحی لاغری می تواند عوارض مختلفی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است بیمار حلقه گذاری معده، پس از پرخوری دچار آماس مری شود. در واقع بیماران باید باقی عمر خود را از نوعی رژیم غذایی مقرر پیروی کرده و مدام تحت نظر پزشک باشند.

بای پس معده نیز عوارض خاص خود را دارد. پس از بای پس معده فرد تا آخر عمر دچار کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می شود که مجبور به مصرف این مکمل ها خواهد بود.

با وجود همه این گفته ها، باز هم عوارض جراحی لاغری به اندازه عوارض چاق ماندن نیست. امروزه خطر جراحی چاقی بیشتر از جراحی کیسه صفرا نمی باشد. چاقی خطر بسیاری از بیماری ها همچون آرتروز، فشار خون بالا، سکته قلبی و مغزی را افزایش خواهد داد. علاوه بر این، آمار مرگ و میر زودرس در افرادی که جراحی چاقی انجام داده اند، با کاهش چشمگیری همراه است.


کدام نوع عمل مناسب شماست

در پایان ذکر این مطلب ضروری است که یک فلوشیپ توانمند لاپاروسکوپی و جراحی چاقی بر اساس الگوی غذایی، علائم رفلاکس معده به مری، سابقه بیماری‌های التهابی روده و داروهای مصرفی، نتیجه آندوسکوپی و پاتولوژی، سن بیمار و وابستگی به مصرف دخانیات و الکل و نکته‌های متعدد دیگر نوع عمل جراحی را انتخاب می‌کند و واضح و مبرهن است که انجام جراحی اسلیو برای همه بیماران صحیح نیست.

 

دکتر حامد عطاردی هم اکنون بعنوان یک پزشک جراح چاقی و یکی از متخصص شناخته شده و برتر در حوزه انواع جراحی‌های لاغری در کشور است. که شما میتوانید از طریق سایت ایشان و یا شماره تلفن 09032919656 برای نوبت دهی و یا مشاوره تماس بگیرید.

منبع: جراحی چاقی - دکتر حامد عطاردی




:: برچسب‌ها: جراحی لاغری , جراحی چاقی , انواع جراحی لاغری ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: